Strategi Komunikasi Dinas Pariwisata Provinsi Nusa Tenggara Barat dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Lombok Sumbawa tahun 2016 – 2017

Diana Juwita, Siti Chotijah, Arifudin Sahidu

Abstract


Lombok Sumbawa has experienced rapid tourist growth in the last 5 years. The achievements obtained by Lombok Sumbawa in the increase of tourist visits in 2016 and 2017 are certainly the achievements made by the NTB Provincial Tourism Office on the programs implemented. This research is important because tourism in NTB is a sector that plays an important role in economic growth in NTB. The purpose of this study was to find out the Communication Strategy of the NTB Province Tourism Office in Increasing Visits of Lombok Sumbawa Tourists in 2016 - 2017. This study used a descriptive method. The research was carried out at the NTB Provincial Tourism Office, with the main information sources being the Head of Market Analysis of the NTB Provincial Tourism Office.
The results showed that the NTB Provincial Tourism Office implemented a communication strategy in increasing Lombok Sumbawa tourism visits in 2016 - 2017. The communication strategy carried out by the NTB Provincial Tourism Office was (1) Collaboration on Penta Helix Synergy, (2) Events, and (3) Promotion. This communication strategy is able to increase tourists visiting Lombok Sumbawa in 2016 - 2017, which is 3,094,437 (1,690,109 domestic tourists, 1,404,328 foreign tourists) in 2016, and 3,508,903 (2,078,654 domestic tourists, and 1,430,249 foreign tourists in 2017.


Full Text:

Untitled Untitled PDF

References


Ambar.2017. Teori Strategi Komunikasi – Pengertian – Landasan.https://pakarkomunikasi.com/teori-strategi-komunikasi . [10 November 2017]

Ashdiana, I Made. 2017. Kemenpar Inginkan Lombok Jadi Tujuan Wisatawan Korea. Kompas.com. Travel. http://travel.kompas.com/read/2017/01/12/205100027/kemenpar.inginkan.lombok.jadi.tujuan.utama.wisatawan.korea. [15 November 2017]

Cangara, 2011.Pengantar Ilmu Komunikasi, PT RajaGrafindo Persarda: Jakarta.

David, Fred R. 2002. Manajemen Strategi Konsep. Prenhalindo: Jakarta

Dinas Kebudayaan dan Pariwisata NTB.2016.Statistik Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Nusa Tenggara Barat2016.Dinas Kebudayaan dan Pariwisata NTB. Mataram

Dinas Pariwisata NTB. 2017. Kajian Analisa Pasar Potensial Nusa Tenggara Barat Tahun 2017.Dinas Pariwisata NTB. Mataram

Effendy, Onong Uchjana. 2007. Komunikasi Teori dan Praktek. PT Remaja Rosdakarya: Jakarta.

-------------. 2004. Dinamika Komunikasi. PT Remaja Rosdakarya. Jakarta.

Efrita, Neni. 2015. Strategi Komunikasi Pengembagan Pariwisata. Imam Bonjol Press. Sumatra Barat.

Halibas, Alrence Santiago., Rowena Ocier Sibayan, Rolou Lyn Rodriguez Maata. 2017. The Penta Helix Model of Innovation in Oman: an HEI Perspective. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management.vol. 12

Kementrian Pariwisata. 2016. Siaran Pers Menteri Pariwisata Berikan Penghargaan Anugerah Pariwisata Halal Terbaik 2016.http://www.kemenpar.go.id/asp/detil.asp?c=16&id=3333. [23 Januari 2018]

Kementrian Pariwisata. 2017. Laporan Capaian Sektor Pariwisata 3 Tahun Jokowi – JK. http://presidenri.go.id/wp-content/uploads/2017/10/KEMENPAR-Laporan-3-Th-Jkw-JK.pdf. [11 Juli 2018]

Lestari, Sinta Petri. 2015. Hubungan Komunikasi Pemasaran dan Promosi dengan Keputusan Memilih Jasa Layanan Kesehatan (Studi pada Rumah Sakit Islam Lumajang).Interaksi 4: 139 – 147. Mahrik, Ardilla. 2016. Strategi Komunikasi Dinas Komunikasi Informatika Kebudayaan dan Kepariwisataan dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan di Kabupaten Sinjai. [Skripsi S1, unpublish]. Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Politik, Universitas Hasanuddin. Sulawesi Selatan.Indonesia

Meidila, Meriska. 2014. Aktivitas Promosi Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Wakatobi dalam Meningkatkan Kunjungan Wisata Wakatobi Sulawesi Tenggara. [Skripsi S1, unpublised]. Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Politik, Universitas Hasanuddin. Sulawesi Selatan.Indonesia.

Mustafa, Ardita. 2017. Bali Kalahkan Paris Sebagai Destinasi Terbaik Dunia. CNN Indonesia. Berita Wisatahttps://www.cnnIndonesia.com/gaya-hidup/20170323134114-269-202253/bali-kalahkan-paris-sebagai-destinasi-terbaik-dunia/.[10 Novemeber 2017]

Nur, Muhammad. 2017. Pariwisata Dongkrak Pertumbuhan Ekonomi NTB. https://www.jawapos.com/read/2017/08/08/149477/pariwisata-dongkrak-pertumbuhan-ekonomi-NTB. [19 Desember 2017]

Nursyamsi, Muhammad. 2017. NTB Lampaui Target Jumlah Wisatawan 2017. Republika.Leisure.http://www.republika.co.id/berita/gaya-hidup/travelling/17/12/29/p1pvws284-NTB-lampaui-target-jumlah-wisatawan-2017.[ 23 Januari 2017]

Priansa, Donni Juni. 2017. Komunikasi Pemasaran Terpadu (Pada Era Media Sosial).CV Pustaka Setia. Bandung.

Rahkmat, Jalaluddin. 2012. Metode Penelitian Komunikasi. PT Remaja Rodakarya. Bandung.

Rahma, Ade. 2017. Event Sebagai Salah Satu Bentuk Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Fashion Nasional (Event Tahunan Jakcloth). Journal of Communication (Nyimak). Vol 1 No 2

Redaksi Kicknews. 2017. Kemenpar Ingin Lombok Jadi Tujuan Wisatawan Korea.Kicknews.today.Pariwisata.https://kicknews.today/2017/01/13/23663/. [10 November 2017]

Riadi, Muchlisin. 2016. Pengertian, Tujuan dan Bauran Komunikasi. http://www.kajianpustaka.com/2016/11/pengertian-tujuan-dan-bauran-promosi.html. [28 Desember 2017]

Septia, Karnia. 2017. Menpar: Lombok Disiapkan Jadi Destinasi Utama Pariwisata. Kompas.com. Travel. http://travel.kompas.com/read/2016/03/18/143600227/Menpar.Lombok.Disiapkan.Jadi.Destinasi.Utama.Pariwisata. [12 November 2017]




DOI: https://doi.org/10.29303/jcommsci.v1i2.19

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright of Journal of Media and Communication Science

e-ISSN : 2620-8709

p-ISSN : 2655-4410


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

JCommsci accredited by :

JCommsci Indexed by :